Børn, sang og sprog

Både praktikere og forskere underbygger, at børns sprog kan stimuleres gennem sang. I Videncenter for sang kunne vi godt tænke os en opdatering på emnet og inviterer derfor videncentrets netværk til at bidrage med både erfaringsbaseret/praktisk- og forskningsbaseret viden på området.

Du kan se frem til interviews med skandinaviske forskere, forfattere og undervisere, bogpræsentationer, enkelte nyskrevne artikler, aktualisering af eksisterende viden og afslutningsvist en litteraturliste.

/Forskning i sang
/Sang og sprog

Forskning i sprog opsummeres

Lea Wierød Borčak opsummerer forskning i sammenhængen mellem sang og børns sproglige udvikling. I artiklen...

Læs mere

/Forskning i sang
/Sang og sprog

Sprogforsker om sang

Laila Kjærbæk svarer på tre spørgsmål, som Videncenter for sang har stillet til skandinaviske forskere, f...

Læs mere

/Forskning i sang
/Sang og sprog

Musik og sprogstimulering

Her følger en præsentation af Nora Kulset, som i denne sammenhæng skal fremhæves for hendes forskningsform...

Læs mere

/Forskning i sang
/Sang i praksis
/Sang og sprog

Musikterapi og sprog

Lise Lotte Ågedal svarer på tre spørgsmål, som Videncenter for sang har stillet til skandinaviske forskere...

Læs mere

/Korledelse - Børne og ungdomskor
/Sang i praksis
/Sang og sprog
/Sangteknik - Børn og unge

Enevold om sprog og udtryk

Margrete Enevold svarer på tre spørgsmål om børn, sang og sprog, som Videncenter for sang har stillet til ...

Læs mere

/Sang og sprog

’Tre hurtige’ til Inge Marstal

Videncenter for sang har stillet tre spørgsmål til skandinaviske forskere, forfattere og undervisere om bør...

Læs mere

/Sang og sprog

Sproglig udvikling i musik

På Ole Rømer-skolen arbejdes der systematisk med sprog over hele fagrækken, heriblandt også i de praktisk-...

Læs mere

/Sang og sprog
/Uddannelsespolitik

’Tre hurtige’ til Louise Højlund

Videncenter for sang har stillet tre spørgsmål til skandinaviske forskere, forfattere og undervisere om bør...

Læs mere

/Sang i praksis
/Sang og sprog

Sang og pædagogik

Hvordan kan man synge med børn, som knap har sprog endnu? Seniorsangkonsulent Stine Bundoline Dam Pedersen hj...

Læs mere

/Forskning i sang
/Sang og sprog

Boganmeldelse af Børns sprogtilegnelse

Bogen Børns sprogtilegnelse – sproglig udvikling hos danske børn i alderen 0-6 år henvender sig til bl.a...

Læs mere

/Forskning i sang
/Sang og sprog

Bogen Musikk og Andrespråk

'Musikk og Andrespråk' af den norske forfatter Nora Bilalovic Kulset introduceres her af Trine Kaldråstoyl, ...

Læs mere

/Forskning i sang
/Sang med børn og unge
/Sang og sprog

Kan man lære at læse gennem sang?

Måske ikke direkte, men forskningen viser, at sang indirekte kan være med til at gøde jorden for at børn l...

Læs mere

/Sang og sprog

Hjerneforskning og musik

Videncenter for sang har stillet tre spørgsmål til skandinaviske forskere, forfattere og undervisere om bør...

Læs mere

/Forskning i sang
/Sang med børn og unge
/Sang og sprog

Sang, musik og sprog

Hvad har sang med sprog og sprogtilegnelse at gøre? Laila Kjærbæk, der er lektor ved Institut for Sprog og ...

Læs mere

/Sang i praksis
/Sang og sprog

Sang- og metodevideoer

Se metodevideoer, lær repertoire og print materiale. Kig i projektoversigten herunder, og find inspiration og...

Læs mere

/Sang og sprog

Litteratur om sang og sprog

Har du brug for redskaber og metoder for at sætte en sprogindsats i gang i daginstitutionen eller skolen? Så...

Læs mere