Sang i skolen

Hvad kan sang i skolen? Kan man kun synge til morgensang? Hvordan fungerer sang i skolen, der hvor det fungerer rigtig godt? Hvordan styrker man den musiske profil på skolen? Og kan sang bidrage ind i andre fag? Det er nogle af de spørgsmål, som Videncenter for Sang vil afdække med dette tema. Artikler, interviews og best practice vil blive publiceret løbende. Senest interviewet om, hvordan det kan lade sig gøre at få 70 skolekor i én kommune.

/Korledelse - Børne og ungdomskor

70 skolekor i én kommune

I Aalborg Kommune er der velfungerende skolekor på de fleste folkeskoler. I alt er der 70 skolekor. Men hvord...

Læs mere

/Sang i skolen

Best practice om skolekor

Astrid Kastensson Navarro-Alonso har skolekor i SFO-tiden på to folkeskoler. Hun er konservatorieuddannet og ...

Læs mere

/Sang i skolen

Best practice om morgensang

Clara Poulsen er ansat til at varetage morgensang i indskolingen og musikundervisningen i syv forskellige klas...

Læs mere

/Forskning i sang

Skolesang i Danmark

Læs om skolesangens udvikling og hvordan sang tidligere var en vigtig del af skolen samt skolesang i nyere ti...

Læs mere

/Sang i skolen

Sang i dansk

Korte, intensive forløb med sang i dansktimerne giver trivsel og læring for skoleklasser i Kolding. Det er u...

Læs mere

/Forskning i sang

Inklusion i musikfaget

Lotte Hedegaard-Sørensen, der forsker i inklusion og eksklusion i folkeskolen på DPU, svarer på tre spørgs...

Læs mere

/Sang i praksis

Korsang inkluderer børn med særlige behov

Kan korsang have en positiv effekt på børn med særlige behov, og kan det styrke inklusion af børnene i fæ...

Læs mere

/Forskning i sang

Klassekor og trivsel

Projektet ’Alle kan synge’ har mål om trivsel og håb om at kunne bidrage til at løse folkeskolens trivs...

Læs mere

/Sang i skolen

Klassekor via skole og kirke

Pia Boysen deler ud af sin praksiserfaring med klassekor og samarbejde mellem skole og kirke. Pia Boysen er ch...

Læs mere

/Sang i skolen

Skoleleder om sang i skolen

Skoleleder styrker den musiske profil inspireret af Alle Kan Synge. Birgitte Pilgård er skoleleder på Kildev...

Læs mere

/Sang og sprog

Sproglig udvikling i musik

På Ole Rømer-skolen arbejdes der systematisk med sprog over hele fagrækken, heriblandt også i de praktisk-...

Læs mere

/Sang i skolen

Sang og syngning i skolen

Skolesang befinder sig inden for et kontinuum mellem to poler, sang og syngning, og det kan du læse om i denn...

Læs mere

/Sang og sprog

Læsning og sang

Måske ikke direkte, men forskningen viser, at sang indirekte kan være med til at gøde jorden for at børn l...

Læs mere

/Evaluering

Sang, bevægelse og læring

Herunder får du de væsentligste konklusioner fra evalueringen af folkeskoleprojektet Sang, bevægelse og læ...

Læs mere

/Forskning i sang

Sang i skolen. Hvorfor?

I tillæg til det musikalske og sociale udbytte af undervisning i sang og musik, er der også en række andre ...

Læs mere

/Forskning i sang

Korsang og demokrati

Stemmen har stor betydning i korsammenhænge - det giver sig selv. Men flere forskere peger på, at fællessan...

Læs mere

/Sang og sprog

Hjerneforskning og musik

Videncenter for sang har stillet tre spørgsmål til skandinaviske forskere, forfattere og undervisere om bør...

Læs mere

5 grunde til at synge i skolen

/Sang i skolen

Her er fem gode grunde til at synge i skolen. Hvis du vil vide mere, kan du finde artikler i temaet ”Sang i ...

Læs mere

/Sang i skolen

Litteratur om sang i skolen

Leder du efter viden om sang i skolen? Så er her nogle kilder at starte med. Litteraturlisten er under opbygn...

Læs mere