Litteratur om sang i skolen
Arnfred, Knud. 1971. ”Sang bliver et skolefag: Træk af skolesangens historie i 1. halvdel af det 19. århundrede. I Årbogen for Selskab for Skole- og Uddannelseshistorie, 54-75. København: Selskabet for Skole- og Uddannelseshistorie.
Bach-Nielsen, Carsten. 2003. Kirkehistorie: Folkesang og skolefag. København: Eksistensen.
Berggreen, Helen. 1998. ”Fællessangens danske historie.” I Sangen i skolen: Om fællessangen i skole og samfund før og nu, redigeret af Edith Aller og Michael Schelde, 23-38. København: Dafolo.
Bichel, Malene. 2018. ”Sangen i folkeskolen”. I Hjertesproget. 16 forsknings- og praksisbaserede studier af sangens egenskaber, vilkår og virkning, red. Stine Isaksen, 125-133. Videncenter for sang, Sangens Hus.
Bjørkvold, Jon Roar. 1992. Det musiske menneske: Barnet og sangen, leg og læring gennem livets faser. København: Hans Reitzel.
Borčak, Lea Wierød. (2024). “Sang i skolen”. VidencenterForSang.dk. Set 13. maj 2024
https://videncenterforsang.dk/tema/sang-i-skolen/
Bonde, Lars Ole og Stefan Ingerslev. 2022. ”Alle kan synge”: Sangglæde og social faglig trivsel i indskolingen via klassekorpædagogik og tolærersystem. I Samsang gjennom livsløpet, 97-127. Oslo: Cappelen Dam Akademisk.
Boysen, Pia. 2023. “Klassekor i samarbejde mellem skole og kirke“. Videncenterforsang.dk. Set 14. august 2023.
Byberg, Kirsten. 1973. ”Højskolen og den folkelige sangtradition ca. 1840-1910.” I Årbogen for Selskab for Skole- og Uddannelseshistorie, 21-53. København: Selskabet for Skole- og Uddannelseshistorie.
Christensen, Bernhard. 1983. Mit motiv: Musikpædagogik bygget på rytme og improvisation. København: Gyldendal.
Gjerløff, Anne Katrine og Anette Faye Jacobsen. 2014. Dansk Skolehistorie, bd. 3: Da skolen blev sat i system. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag.
Hedegaard-Sørensen, Lotte. 2021. ”Inklusion og eksklusion i undervisningen.” Pædagogisk Indblik, 14. (au.dk) Set 14. september 2023.
Hedegaard-Sørensen, Lotte. 2022. ”Inklusion i fagene”. Pædagogisk Indblik, 15. (au.dk) Set 14. september 2023.
Hedegaard-Sørensen, Lotte. 2023. “Musikfaget kan øge inklusion i skolen“. Videncenterforsang.dk. Set 15. september 2023.
Holgersen, Sven-Erik og Finn Holst, red. 2020. “Musikfaget i undervisning og uddannelse: Status og perspektiv 2020.” Aarhus: DPU.
Horwitz, E. B., Johnson, D. T., Lyberg-Åhlander, V., Sahlén, B., Laukka, P. og Bygdéus, P. 2023. ”Making space for singing in the 21st century classroom: A focus group interview study with primary school music teachers in Sweden.” British Journal of Music Education: 1-15. https://doi.org/10.1017/S0265051723000360.
Hædersdal, Lisbeth. 2023. ”Sproglig udvikling i musikfaget”. Videncenterforsang.dk. Set 30. marts 2023.
Høgel, Sten. 2020. Johann Abraham Schulz – den folkelige fællessangs far. København: Multivers.
Isaksen, Stine. 2016. ”Kan man lære at læse gennem sang?” Videncenterforsang.dk. Set 22. januar 2016.
Jensen, Line Rishøj. “Den danske sangskat – hvad er det? Kanonisering af dansk folkelig sang”, Tidsskriftet SANG.
Kulset, Nora Bilalovic. 2019. ”Hvorfor musikk i skolen”. I Musikk og andrespråk. Norsktilegnelse for små barn med et annet morsmål, 2. utgave, Oslo: Universitetsforlaget. [Dette er en version af et kapitel fra bogen Musikk og andrespråk].
Lyhne, Erik og Michael Madsen. 2001. Sådan synger børn i Danmark. Aarhus: Lyren.
Marstal, Henrik. 2006. ”Sange fra glemmebogen – eller huskekager fra fortiden? Forvaltninger af traditionelle sangrepertoirer i dansk rock omkring årtusindeskiftet.” Ph.d.-afhandling, Københavns Universitet.
Michael Fjeldsøe, Katarina Smitt Engberg og Bjarke Moe. Under udgivelse. Carl Nielsen: En kulturhistorisk biografi. Aarhus: Aarhus University Press.
Nielsen, Frede V. 1998. Almen Musikdidaktik. København: Akademisk Forlag.
Rasmussen, Henning Bro. 1998. Kirkesanger og landsbyorganist. Odense: Odense Universitetsforlag.
Rishøj, Line. 2024. “Den ”demokratiske” danske sangskat”. VidencenterForSang.dk. Set 13. maj 2024 https://videncenterforsang.dk/den-demokratiske-danske-sangskat/
Rishøj, Line. 2024. “Den danske sangskat – hvad er det? Kanonisering af dansk folkesang”. Tidsskriftet SANG Årg. 5.
Rossil, Helen. 2022. Kingotone og brorsonsang: Folkelig salmesang i Danmark: Fra salmebøger og lydindspilninger. Uppsala: Acta Universitaties Uppsalienses.
Strøm, Regine Vesterlid, Øyvind Johan Eiksund, Anne Haugland Balsnes, red. 2022. “Samsang gjennom livsløpet“. MusPed:Research (5). Nordic Open Access Scholarly Publishing (NOASP).
Thirup, Søren. 1998-99. ”Musik i folkeskolen”, Dansk Musiktidsskrift 73 (6): 189-192.
Thue, Mette. 2023. ”Sang i dansk giver trivsel og læring i Kolding”. Videncenterforsang.dk. Set 13. oktober 2023.
Thue, Mette. 2023. ”Best practice fra skolelederen om sang i skolen”. Videncenterforsang.dk. Set 7. oktober 2023.
Thue, Mette. 2023. ”Best practice om musik og morgensang i skolen”. Videncenterforsang.dk. Set 24. august 2023.
Thue, Mette. 2023. ”Best practice om skolekor i SFO-tiden”. Videncenterforsang.dk. Set 7. august 2023.
Thue, Mette. 2023. ”Korsang inkluderer børn med særlige behov”. Videncenterforsang.dk. Set 4. juni 2023.
Thue, Mette. 2022. “Ventet reform af musiklæreruddannelsen“. VidencenterForSang.dk. Set 02.09.22.