Sang i skolen

Hvad kan sang i skolen? Kan man kun synge til morgensang? Hvordan fungerer sang i skolen, der hvor det fungerer rigtig godt? Hvordan styrker man den musiske profil på skolen? Kan sang bidrage ind i andre fag? Og hvordan kan det lade sig gøre at få 70 skolekor i én kommune? Det er nogle af de spørgsmål, som Videncenter for Sang vil undersøge i dette tema. Artiklerne publiceres løbende.

/Korledelse - Børne og ungdomskor

70 skolekor i én kommune

I Aalborg Kommune er der velfungerende skolekor på de fleste folkeskoler. I alt er der 70 skolekor. Men hvord...

Læs mere

/Sang i skolen

5 grunde til at synge i skolen

Her er fem gode grunde til at synge i skolen. Hvis du vil vide mere, kan du finde artikler i temaet ”Sang i ...

Læs mere

/Forskning i sang

Kunstnerisk medborgerskab

I denne artikel præsenterer Kim Boeskov begrebet om børn og unges kunstneriske medborgerskab. Ifølge Kim Bo...

Læs mere

/Sang i skolen

Best practice om morgensang

Clara Poulsen er ansat til at varetage morgensang i indskolingen og musikundervisningen i syv forskellige klas...

Læs mere

/Sang i skolen

Best practice om skolekor

Astrid Kastensson Navarro-Alonso har skolekor i SFO-tiden på to folkeskoler. Hun er konservatorieuddannet og ...

Læs mere

/Forskning i sang

Inklusion i musikfaget

Lotte Hedegaard-Sørensen, der forsker i inklusion og eksklusion i folkeskolen på DPU, svarer på tre spørgs...

Læs mere

/Forskning i sang

Skolesang i Danmark

Læs om skolesangens udvikling og hvordan sang tidligere var en vigtig del af skolen samt skolesang i nyere ti...

Læs mere

/Sang i skolen

Sang i dansk

Korte, intensive forløb med sang i dansktimerne giver trivsel og læring for skoleklasser i Kolding. Det er u...

Læs mere

/Sang i praksis

Kor og børn med særlige behov

Kan korsang have en positiv effekt på børn med særlige behov, og kan det styrke inklusion af børnene i fæ...

Læs mere

/Sang i skolen

Skoleleder om sang i skolen

Skoleleder styrker den musiske profil inspireret af Alle Kan Synge. Birgitte Pilgård er skoleleder på Kildev...

Læs mere

/Sang i skolen

Klassekor via skole og kirke

Pia Boysen deler ud af sin praksiserfaring med klassekor og samarbejde mellem skole og kirke. Pia Boysen er ch...

Læs mere

/Forskning i sang

Klassekor og trivsel

Projektet ’Alle kan synge’ har mål om trivsel og håb om at kunne bidrage til at løse folkeskolens trivs...

Læs mere

/Sang og sprog

Sproglig udvikling i musik

På Ole Rømer-skolen arbejdes der systematisk med sprog over hele fagrækken, heriblandt også i de praktisk-...

Læs mere

/Sang i skolen

Sang og syngning i skolen

Skolesang befinder sig inden for et kontinuum mellem to poler, sang og syngning, og det kan du læse om i denn...

Læs mere

/Sang og sprog

Læsning og sang

Måske ikke direkte, men forskningen viser, at sang indirekte kan være med til at gøde jorden for at børn l...

Læs mere

/Evaluering

Sang, bevægelse og læring

Herunder får du de væsentligste konklusioner fra evalueringen af folkeskoleprojektet Sang, bevægelse og læ...

Læs mere

/Forskning i sang

Sang i skolen. Hvorfor?

I tillæg til det musikalske og sociale udbytte af undervisning i sang og musik, er der også en række andre ...

Læs mere

/Forskning i sang

Korsang og demokrati

Stemmen har stor betydning i korsammenhænge - det giver sig selv. Men flere forskere peger på, at fællessan...

Læs mere

/Sang og sprog

Hjerneforskning og musik

Videncenter for sang har stillet tre spørgsmål til skandinaviske forskere, forfattere og undervisere om bør...

Læs mere

/Sang i skolen

Litteratur om sang i skolen

Leder du efter viden om sang i skolen? Så er her nogle kilder at starte med fx Tetens, 2025 og artiklens litt...

Læs mere