Litteratur ifm. Trivselskommisionens folkehøring
Evalueringer
Borčak, Lea Wierød. 2023b. “LYD PÅ Recovery gennem sang i socialområdet i Roskilde Kommune”. Roskildesynger.dk, Set 12.04.24. https://www.roskildesynger.dk/lyd-p
Thue, Mette. 2020a. “Sang, bevægelse og læring. Evaluering af lærernes styrkede kompetencer 2016-2020. SBL-kursus. Sang- og musikvejlederuddannelsen”. VidencenterForSang.dk, Set 12.04.24. https://videncenterforsang.dk/wp-content/uploads/2021/12/Samlet-evaluering-SBL-Kursus-Udd-inkl.-faktaark.-2016-2020.pdf
Thue, Mette. 2021. ”Kortlægning af dansk korliv 2020-2021”. Sangenshus.dk, Set 12.04.24. Rapport-Kortlaegning-af-dansk-korliv-Sangens-Hus-KORREKTURRETTET.pdf (sangenshus.dk)
Thue, Mette. 2023b. “Sangglad evaluering– indhold og mål Slutrapport, december 2023”. Videncenterforsang.dk. Set 24.04.24 https://videncenterforsang.dk/evaluering-af-sangglad/
Omtalt litteratur
Ravn, Ib. 2021. Selv bestemmelses teorien. Motivation, psykologiske behov og sociale kontekster. København: Hans Reitzels Forlag.
Uddybende litteratur
Balsnes, Anne Haugland. 2016. “Korsang for et bedre liv: Kor, identitet og helse”. Hjertesproget 16 forsknings- og praksisbaserede studier af sangens egenskaber, vilkår og virkning, red. Stine Isaksen, 115-123. Videncenter for sang. https://videncenterforsang.dk/wp-content/uploads/2016/01/Korsang-for-et-bedre-liv.-Kor-identitet-og-helse.pdf
Borčak, Lea Wierød. 2022. ”Korsang og demokrati“. VidencenterForSang.dk, Set 12.04.24. https://videncenterforsang.dk/korsang-og-demokrati/
Borčak, Lea Wierød, Kristina Nordahl, Iben Borup Løvschall, Natashia Evita Bjerre & Christian Steen Noringriis. 2023a. LYD PÅ -Guide. En manual til at arbejde med recovery gennem sang. Herning: Sangens Hus. Set 12.04.24. Roskildesynger.dk lydpaa_guide_total_web.pdf (squarespace.com)
Christensen, Ulla & Laura Flensted-Jensen, red. 2023. Sangglad. Leg med sang i dagtilbud. Herning: Sangens Hus. https://sangglad.dk/bog/
Hedegaard-Sørensen, Lotte. 2023. “Musikfaget kan øge inklusion i skolen”. VidencenterForSang.dk, Set 12.04.24. https://videncenterforsang.dk/inklusion-i-musikfaget/
Kulset, Nora Bilalovic. 2016. ”Sang som døråpner til et nytt språk for barn med et annet morsmål”. Hjertesproget 16 forsknings- og praksisbaserede studier af sangens egenskaber, vilkår og virkning, red. Stine Isaksen, 115-123. Videncenterforsang.dk. Set 12.04.24. https://videncenterforsang.dk/wp-content/uploads/2016/01/Nora-Bilalovic-Kulset.pdf
Myggen, Siri & Christian Steen Noringriis. 2023. Glade stemmer i skolen – sang, bevægelse og læring. Herning: Sangens Hus. https://sbl.sangenshus.dk/bog/
Poulsen, Louise Hübertz. 2019. “Inkluderende børnekor. Inspirationskatalog”. VidencenterForSang.dk, Set 12.04.24. https://adhd.dk/wp-content/uploads/sites/2/2019/03/inkluderende_børnekor_inspirationskatalog_lowress.pdf
Skovgaard, Lasse & Ann Dybdal Eriksen. 2023. “Sundhedskor – hvad og hvorfor?” VidencenterForSang.dk, Set 12.04.24. https://videncenterforsang.dk/sundhedskor/
Thue, Mette, Astrid Steen Noringriis & Christian Steen Noringriis. 2020b. “Sangfællesskaber for alle. En håndbog om at skabe fællesskab gennem sang”. Herning: Sangens Hus. Set 12.04.24. https://sangfaellesskaber.dk/download/sangfaellesskaber-haandbog-pdf/
Thue, Mette. 2022. “Lotte Gilbert Langseth om sang og god pædagoguddannelse“. VidencenterForSang.dk, Set 12.04.24. https://videncenterforsang.dk/sang-og-god-paedagoguddannelse/
Thue, Mette. 2023a. “Sang i det pædagogiske arbejde”. VidencenterForSang.dk, Set 12.04.24. https://videncenterforsang.dk/sang-og-paedagogik/
Omtalte projekter
- Sangglad (0-6-årige) https://sangglad.dk/
- Sang bevægelse og læring (skole) https://sbl.sangenshus.dk/
- LYD PÅ (socialpsykiatrien) https://www.roskildesynger.dk/lyd-p
- Sangfællesskaber for alle https://sangfaellesskaber.dk/sangfaellesskaber/