fbpx

Børnekor – med poesi og bevægelse 3. Jul, påske – flere salmer og sange af Pia Boysen og Margrete Enevold

Sangundervisning af mindre børn fungerer bedst i gruppe eller kor. Det er sjovt at lege og eksperimentere i flok. Det enkelte barn kan udfolde sig frit stemmeligt og fysisk i ”ly” af gruppen, og mange uhensigtsmæssige præstationsspændinger kan undgås, når der ikke fokuseres på det enkelte barn.

Billede af bogen

Denne bog henvender sig til den travle børnekorsleder eller musiklærer, der mangler repertoire og idéer til hverdagens korprøver eller musiktimer.

Den bevidste ”instrumentbygning” foregår i opvarmningsforløbet og på korprøven. Opvarmning er korlederens mulighed for langsomt at udvikle koret til et velklingende og udtryksfuldt instrument. Der er ingen genveje eller smarte, hurtige løsninger. Korlederens opgave er at skabe vækstbetingelser.

Den enkelte korsangers instrument skal ”pakkes ud”, så der med udgangspunkt i den enkeltes spontanitet, koncentration, lytten og nysgerrighed skabes en åbenhed mod den fælles klang, som giver stemmen mulighed for frit flow.

Med udgangspunkt i musikken gives der forslag til indstudering, solmisation, bevægelse, opstilling og ideer til arbejde med sangen.

Introduktionen er baseret på forfatterens og forlagets tekst.

Køb “Børnekor – med poesi og bevægelse 3” eller find “Børnekor – med poesi og bevægelse 3”

Børnekor – med poesi og bevægelse 3. Jul, påske – flere salmer og sange. Pia Boysen og Margrete Enevold. Dansk Sang. Folkeskolens Musiklærerforening 2012. 1. udgave, 1. oplag. B-996. ISBN 978-87-7612-753-4

Der er fire bind i serien. Denne bog er 3. bind og en fortsættelse af Børnekor – med poesi og bevægelse 1 og 2.