Sangerens Identitet
Norske Tiri Bergensen Schei indleder næste tema om “Sangerens identitet” med artiklen “Hvem er en ‘ekte’ sanger. Identitet, skam og selvdisiplinering i klassisk-, pop- og jazzsang”. Hendes artikel retter fokus mod den diskursive konstruktion af professionelle sangeres identitet. Med udgangspunkt i en foucaultsk diskursanalyse anskuer hun identitet som en vedvarende proces, og ser i forlængelse heraf nærmere på sangerens tilpasning til de normer og forventninger, der hersker i forskellige genrer – henholdsvis klassisk, pop og jazz. I sin analyse får hun således identificeret forskellige disciplinerende mekanismer, som sangeren er underlagt i sin identitetsdannelse – herunder eksempelvis selvdisciplinering og institutionernes disciplinerende magt.
I Nadja Mikkelsens bidrag “På vej mod sangerens identitet – om professionelle misicalsangeres udvikling af sangeridentitet” er det de professionelle musicalsangeres identitetsdannelse, som sættes under lup. Hun identificerer således tre forskellige typiske sangerprofiler – henholdsvis “Elitesportsmanden, “Con amore” og “Holdspilleren” for med udgangspunkt i disse at skitsere forskellige pædagogiske problemstillinger i forhold til på bedst mulig måde at udvikle nye musicaltalenter.