Sang med børn

Når man er meget sammen med børn, opdager man hurtigt, hvordan sang kan skabe opmærksomhed, fokus, koncentration, socialt sammenhold og frem for alt glæde hos børn.

Men hvad siger forskningen om sangs betydning for børn? Og hvad fortæller den os om sangens effekter i forhold til fx børnenes sprogindlæring, udvikling af sociale kompetencer, motorik og meget meget mere? Det er det, som vi i dette tema vil forsøge at give et svar på.

/Forskning i sang
/Sang med børn og unge

At høre til – sang med de allermindste

Gennem tiden og på tværs af kulturer har det at synge været en integreret del af omsorgen for de allerminds...

Læs mere

/Forskning i sang
/Sang med børn og unge
/Sang og sprog

Kan man lære at læse gennem sang?

Måske ikke direkte, men forskningen viser, at sang indirekte kan være med til at gøde jorden for at børn l...

Læs mere

/Forskning i sang
/Sang med børn og unge

Sang med Børn

Under temaet "Sang med børn" i antologien "Hjertesproget. 16 forsknings- og praksisbaserede studier af sangen...

Læs mere

/Forskning i sang
/Sang og psyke

Sang er vejen til venskab

Vi ved det nok allerede, men nu viser forskningen det også: Sang er en af de bedste måder at skabe kontakt m...

Læs mere

/Forskning i sang
/Sang med børn og unge

Sang i skolen. Hvorfor og hvordan?

I tillæg til det musikalske og sociale udbytte af undervisning i sang og musik, er der også en række andre ...

Læs mere

/Forskning i sang
/Sang i praksis
/Sangpædagogik

Børn udvikler sig med kroppen forrest

Læs mere

/Forskning i sang
/Sang med børn og unge
/Sangblog

Hvad former børns musiksmag?

Ny forskning spørger, hvad barnets yndlingssang er. Analyserne afslører, hvad vores musikalske smagsdomme er...

Læs mere

/Forskning i sang
/Sang og sprog

Sprogforsker om sang

Laila Kjærbæk svarer på tre spørgsmål, som Videncenter for sang har stillet til skandinaviske forskere, f...

Læs mere

/Sang og sprog

’Tre hurtige’ til Inge Marstal

Videncenter for sang har stillet tre spørgsmål til skandinaviske forskere, forfattere og undervisere om bør...

Læs mere

/Forskning i sang
/Sang i praksis
/Sang og sprog

Musikterapi og sprog

Lise Lotte Ågedal svarer på tre spørgsmål, som Videncenter for sang har stillet til skandinaviske forskere...

Læs mere

/Forskning i sang
/Sang og sprog

Musik og sprogstimulering

Her følger en præsentation af Nora Kulset, som i denne sammenhæng skal fremhæves for hendes forskningsform...

Læs mere

/Sang og sprog
/Sang og sundhed
/Uddannelsespolitik

Hjerneforskning og musik

Videncenter for sang har stillet tre spørgsmål til skandinaviske forskere, forfattere og undervisere om bør...

Læs mere

/Forskning i sang
/Sang og sprog

Bogen Musikk og Andrespråk

'Musikk og Andrespråk' af den norske forfatter Nora Bilalovic Kulset introduceres her af Trine Kaldråstoyl, ...

Læs mere

/Forskning i sang
/Sang og sprog

Boganmeldelse af Børns sprogtilegnelse

Bogen Børns sprogtilegnelse – sproglig udvikling hos danske børn i alderen 0-6 år henvender sig til bl.a...

Læs mere
Billede af bogen

/Bøger
/Korledelse - Børne og ungdomskor

Spirekor – Kormetodik

Spirekor – Kormetodik tager afsæt i sang, hørelære og gudstjenestelære samt planlægning af korprøver. ...

Læs mere
Billede af bog

/Bøger
/Sang med førskolebørn

I musikkens favn. Musik med de små og deres forældre

Sang og stemmen er det bærende i musikundervisning af det helt lille barn. Gennem musikalske aktiviteter vil ...

Læs mere

/Bøger
/Sangteknik - Børn og unge

Når børn synger, hva’ så?

Børns sang og stemmebrug præsenteres fra en anderledes indfaldsvinkel med udgangspunkt i stemmebevidsthed, d...

Læs mere

/Sang og sprog

Litteratur om sang og sprog

Har du brug for redskaber og metoder for at sætte en sprogindsats i gang i daginstitutionen eller skolen? Så...

Læs mere