Inspiration ifm. den nye læreruddannelse

I september 2022 faldt forhandlingerne om en ny læreruddannelse på plads og i marts 2023 udkom fagbeskrivelsen for musikfaget på læreruddannelserne. I den forbindelse samler vi i dette tema artikler fra videncentrets hjemmeside, der kan inspirere og kvalificere arbejdet med sang i skolen og på læreruddannelsen. Vi håber også, at materialet kan inspirere til, hvordan sang kan understøtte leg og læring bredere end 'blot' i de musisk, kreative fag.

/Sang og sprog

’Tre hurtige’ til Inge Marstal

Videncenter for sang har stillet tre spørgsmål til skandinaviske forskere, forfattere og undervisere om bør...

Læs mere

/Forskning i sang

Klassekor og trivsel

Projektet ’Alle kan synge’ har mål om trivsel og håb om at kunne bidrage til at løse folkeskolens trivs...

Læs mere

/Forskning i sang

Korsang og demokrati

Stemmen har stor betydning i korsammenhænge - det giver sig selv. Men flere forskere peger på, at fællessan...

Læs mere

/Dannelse
/Uddannelsespolitik

Del 1: Ventet reform af musiklæreruddannelsen

Videncenter for sang har interviewet Linda Vilhelmsen om sang i folkeskolen og på læreruddannelsen forud for...

Læs mere

/Dannelse
/Uddannelsespolitik

Del 2: Status på musiklæreruddannelsen

Få en status på musiklæreruddannelsen. Videncenter for sang har spurgt Linda Vilhelmsen om sang i folkeskol...

Læs mere

/Dannelse
/Uddannelsespolitik

Del 3: Sang med børn – og dannelse

Få en status på sang med børn - og dannelse - i folkeskolen og sammenhængen til læreruddannelsen og til v...

Læs mere

/Dannelse
/Uddannelsespolitik

Del 4: Reform af læreruddannelsen

Få en status på reform af musiklæreruddannelsen. Videncenter for sang har spurgt Linda Vilhelmsen om sang i...

Læs mere

/Sang i praksis

Korsang inkluderer børn med særlige behov

Kan korsang have en positiv effekt på børn med særlige behov, og kan det styrke inklusion af børnene i fæ...

Læs mere

/Sang og sprog

Læsning og sang

Måske ikke direkte, men forskningen viser, at sang indirekte kan være med til at gøde jorden for at børn l...

Læs mere

/Forskning i sang
/Sang med børn og unge
/Sang og sprog

Sang, musik og sprog

Hvad har sang med sprog og sprogtilegnelse at gøre? Laila Kjærbæk, der er lektor ved Institut for Sprog og ...

Læs mere

/Forskning i sang
/Sang i praksis
/Sang og sprog

Musikterapi og sprog

Lise Lotte Ågedal svarer på tre spørgsmål, som Videncenter for sang har stillet til skandinaviske forskere...

Læs mere

/Forskning i sang

Sang i skolen. Hvorfor?

I tillæg til det musikalske og sociale udbytte af undervisning i sang og musik, er der også en række andre ...

Læs mere

/Sang og sprog

Sproglig udvikling i musik

På Ole Rømer-skolen arbejdes der systematisk med sprog over hele fagrækken, heriblandt også i de praktisk-...

Læs mere

/Dannelse

Litteratur om dannelse

Leder du efter litteratur om sang og dannelse? Så er her lidt at starte med. F.eks. Strøm samt Brinkmann. Ha...

Læs mere

/Sang i praksis
/Sang og sprog

Sang- og metodevideoer

Se metodevideoer, lær repertoire og print materiale. Kig i projektoversigten herunder, og find inspiration og...

Læs mere

/Forskning i sang
/Sang i praksis
/Sangpædagogik

Børn udvikler sig med kroppen forrest

Læs mere